© 2015 helder&klaar | algemene voorwaarden | disclaimer
Marije Ruijtenberg - van der Kaap
mail naar     info@helderenklaar.nl
tel:  06 -15128258 of 
0113 - 851783


2. Bepaal of iets belangrijk is.
Als je hebt bepaald of iets urgent is kan je ook nog kijken of iets belangrijk is. Goed het is urgent maar is het ook
belangrijk? Een belastingaangifte is belangrijk en urgent (als je nog maar een paar dagen de tijd hebt voor de
aangifte). Een aanbieding voor een paar mooie schoenen is misschien wel urgent maar niet belangrijk. Er komt
wel weer een nieuwe aanbieding voorbij. Je hebt nog andere schoenen die je kunt dragen.
3. Bepaal of jij deze klus perse moet doen.
Kan je de klus uitbesteden? Dit kan om dingen op je werk gaan maar ook thuis. Je familielid of collega kan
misschien iets van je overnemen. Als je het erg druk hebt en er financieel de ruimte voor hebt kan je mensen
inhuren om dingen voor jou te doen. Denk hierbij aan een schoonmaakster, een boodschappenservice (je
kunt voor 1 euro al een kar vol boodschappen ophalen bij bepaalde supermarkten) of een telefoon
antwoordservice.
4. Bepaal of je iets niet gewoon kunt laten.
Sommige dingen zijn gewoon niet belangrijk en ook niet dringend. Dit is per persoon verschillend of je veel tijd
besteed aan dit soort dingen. Denk hierbij aan zinloos internetten, veel tv kijken, veel tijd doorbrengen op
social media, uitstelgedrag,  junkmail, enz. Schrijf je uit voor nieuwsbrieven waar je niets mee doet. Plak een
nee sticker voor reclamefolders op je brievenbus.
Deze tips zijn gebaseerd op een Prioriteiten matrix. Dit is een belangrijke timemanagementstool.  Als je hiermee aan
de slag wilt probeer dan alvast bij je activiteiten en to-do lijst je bewust te worden of iets belangrijk is voor jou.  En
moet die klus  echt vandaag gebeuren of is volgende week/maand ook goed. Zo kan je ruimte krijgen in je drukke
agenda en bepalen wat echt belangrijk is voor jou! Succes ermee! Ik ben benieuwd of jij nog tips hebt. Laat ze
achter onderaan de facebookpost. Deel dit artikel als je het nuttig vond en help anderen ruimte te maken in hun
agenda.
4 tips voor het stellen van prioriteiten
bol.com Partner
Algemeen Image Banner 234 x 60
vtwonen.nl
4 tips voor het stellen van prioriteiten | helderenklaar.nl
Ken je het gevoel; een overvolle to-do lijst en je weet
niet waar te beginnen. De klok tikt door en je doet
de dingen die het meest urgent lijken. Aan het einde
van de dag heb je het gevoel dat je lijst niet korter is
geworden en je voelt je niet voldaan. Hieronder  vier
tips om prioriteiten te stellen. Als je kritisch kijkt naar
jou tijdsbesteding en de klussen op je lijst, boek je
vooruitgang ,voel je je meer voldaan en krijg je
ruimte in je  agenda.

1. Bepaal of iets urgent is
Moet het direct of vandaag gebeuren? Als het niet  snel
gedaan wordt levert dit problemen op? Bijvoorbeeld een
rekening die vandaag betaald moet worden. Let op er
komen ook problemen op je af van buiten. Iemand in je
omgeving vind iets urgent en jij moet dit oplossen. Bepaal
of dit probleem ook voor jou dringend is en bepaal of jij jou
waardevolle tijd hieraan wilt besteden en wanneer. Als je
collega’s hebt die je vaak storen, vraag dan of ze over
een uur terug kunnen komen als het dringend is. Vaak is het
probleem dan al opgelost.


BLOG

Lees ook

Ideeën voor grote DIY planners voor alle afspraken en bezigheden voor alle familieleden. Zo kan je het organiseren van je gezin iets makkelijker maken en heb je geen dubbele afspraken meer!
Bespaar veel tijd met koken en  boodschappen doen en eet altijd gezond |gratis werkbladen | free printable|maaltijdplanner| vriezerinventaris | boodschappenlijst|www.helderenklaar.nl | professional organizing |hulp bij opruimen | time management | voor  werkende moeders
helder&klaar | hulp bij opruimen | Professional Organizer
Marije
helder&klaar | hulp bij opruimen | Professional Organizer